mandag 23. mai 2011

Gleden ved å legge frø, nøtter og bønner i bløt


                        



Det er et eldgammelt tips både kulinarisk og økonomisk. Mange vet om denne gullgruven, og av dem er noen helt inni det og gjør det flere ganger i uka, og andre har ikke tatt det første skrittet ennå. Til de sistnevnte vil jeg bare si - kjør på! Ikke noe er som å ha en bønneworkshop. Det morsomme er at man føler seg veldig genial hver gang man gjør det, så det er en fin måte å føle seg genial på, ofte.

Bønner, linser, frø og nøtter er vakker mat. Flotte farger og overflater, deilige å ta på. Forskjellige former, størrelser, smaker og masse verdifulle næringsstoffer. Inspirasjon for kropp og sjel!

Derfor føles det bra å ta seg tid til å legge bønner og kikerter i bløt over natta eller fra morgen til kveld, for så å koke dem. Legge bønner, kikerter og frø i bløt for så å la dem spire etterhvert. Legge nøtter og frø i bløt for å få fram smaker og gjøre dem saftige og gode for kroppen og smaksløkene, ha dem i salater, på sandwicher eller spis dem som de er. Og sist, men egentlig først: dersom man ofte finner seg selv i en situasjon med dårlig tid og dårlig råd er det lite som er lurere enn å legge masse bønner og kikerter i bløt, og koke masse på en gang, gjerne forskjellige typer i forskjellige gryter, for effektivitetens skyld. Så fryser man ned i perfekte porsjoner og kan ta opp til supper, gryteretter, salater, hummus og posteier, som man kan lage på et blunk.

Lenge siden du la noe i bløt?

Forresten, når vi er inne på det. Fotbad er også veldig fint.


tidligere innlegg om spiring her


PS. Er det noen som har lagt merke til det nye oppsettet på bloggen? Ny header, ny delunderkrift, et bilde av meg, ny introtekst til blogg og populære innlegg på siden! 


1. En farlig galei - det var moren min som brukte det uttrykket i en situasjon for en stund siden - "dette er en farlig galei".  Hun var alvorlig da hun sa det, og tenkte nok minst av alt på blogging, matlaging og blomster, men jeg hadde lett etter et bloggnavn lenge, og syntes det var morsomt og samtidig treffende, det ble et uttrykk som vi begynte å bruke, med et smil om munnen. Så da tenkte jeg at bloggen måtte hete det. Det er så spennende å leve, jeg skriver mest om folk, mat, natur og fine folk, men døden lusker i hjørnene, og bloggen er i bevegelse akkurat som livet selv. 


2. "I´ve got life". Det er det de sier på Jamaica (eller en annen plass, jeg husker ikke hvor jeg leste det eller hvor det egentlig var) når folk spør hvordan det går. Jeg synes det er et VELDIG bra svar. Derfor må det stå foreløpig på headeren, slik at vi alle skal huske det, hele tiden...


3. Bildet av duene er tatt i Valparaíso, Chile, vidunderlig by, rett ved siden av dikteren Pablo Nerudas hus, vidunderlig hus som det var en rørende opplevelse å få besøke. Akkurat da jeg tok bilde av duene møtte vi Nerudas gamle nabo, som var barn da Neruda bodde i huset, og han fortalte oss om forskjellige ting, og kjøpte kjøleskapsmagneter til meg og søsteren min med bilde av Valparaíso på. Husene i Valparaíso er malt i turkis og rosa og lilla og lyseblått og sitrongult, og det er sol kjempeseint om kvelden der på vinteren, akkurat som i Norge om sommeren, og det er vind og måkeskrik. 

2 kommentarer:

  1. Ha! We've been making sprouts for the last few weeks too. Aren't they yummy? ;-)

    SvarSlett
  2. Yes they are! I looove sprouting, it´s magic every time. And all the different types there are! And all the uses of it. Wow.

    SvarSlett