onsdag 13. juli 2011

Falafelfest

Hummus! Lages, som kjent for de fleste - plutselig nok, av kokte kikerter, tahini, sitronsaft, salt. Så varierer resten litt etter hvem som lager den. Jeg har også oppi fersk koriander, ristede kumminfrø, korianderfrø, chili, hvitløk, olivenolje. Ristede sesamfrø på toppen. Jeg pleier ofte å leke mens jeg er på kjøkkenet, og kan bli inspirert både direkte og indirekte. Søtpotethummus og rødbetehummus er  nydelig - da koker eller ovnsbaker man grønnsaken man ønsker og moser med kikertene. Hummus kan lages både superenkel og mer overdådig. Jeg elsker begge deler. Jeg elsker hummus. 

Dette er genialt. Det ser kanskje enkelt ut, og det er det også. Jeg skrev om denne latinamerikanske måten å behandle rødløk med salt og lime for noen poster siden, her.

Fine, fine grønnsaker. Kål i strimler, kål er utrolig sunt, rå maiskorn, fantastisk konsistens og søthet, sukkererter, sprøtt og saftig, paprika, mmm, blandede spirer, rensende namnam, tomat i skiver, oh yeah, og romanosalat, heller ikke å forakte for å si det mildtg.

Små brød av fint mel. Frie for både urkorn og grovt mel, for anledningen. Men bakt med lite gjær og hevet lenge.

En simplifisert versjon av raita - ettersom de andre elementene i måltidet inneholder så mye forskjellig. Kun agurk i biter, økologisk yoghurt og salt.

Rørt sammen. 

Altså, de kremmyke kvalitetene til ovnsbakt aubergine blir jeg ikke lei av med det første. Og en helt spesiell type falafel - tandoorifalafelburger! Arilds geniale idé viste seg for et halvt års tid siden å være en stor suksess, og siden den gangen har vi alltid blandet litt av falafelrøren med tandoori-krydderblanding. Da jeg fortsatt spiste kylling var nemlig tandoorikylling en av mine store favoritter. Mamma har aldri vært redd for å spørre om folk kunne lære henne å lage mat, og folk flest liker å lære bort ting når de blir spurt på rett måte. Da vi bodde på Træna da jeg var liten lærte hun blant annet å lage tandoori, oksecurry, lammecurry, puri og noen vegetarretter av Anita fra Shillong i Nord-India, ricesticks, vårruller og glassnuddelsuppe av Chrispina fra Manila på Filipinene, og lefser på takke av Gyda, den gamle og såvidt jeg husker urnorske damen i svingen. Derfor spiste vi, blant annet, indisk mat ute på en liten øy langt ute i havgapet lenge før det var vanlig ellers var vanlig kost i Nord-Norge. Masse kred til mamma for å være en foregangskvinne innen matutforsking og sterk pådriver (sammen med en god del andre!) for en kulinarisk sett til tider euforisk barndom for min del. Jeg var med å lukte på alle krydderne, presse sitroner, blande med yoghurt og marinere. Med litt kreativitet er det mulig, og fint, å kunne videreføre historier, minner og kjære mattradisjoner selv om en del ting endrer seg underveis. 

Vann, altså, deilig. Sykt bra, herlighet. Tenk at det finnes! 

Sånn, kanskje? 

Eller sånn? 

Mmm...
Jeg har lovet en favorittleser å legge ut oppskriften på falafel. Denne gangen ble det bare en inspirasjonspost, for vi lagde litt på slump som vanlig og tok ikke mål. Og siden falafel kan ende i frityrstekt smulehelvete dersom ikke oppskriften er god, eller kan misforstås, i stedenfor deilige falafel, tenkte jeg å forsøke å få til en litt safe og god oppskrift til glede for de som har opplevd det nevnte. En feil jeg vet som er vanlig er at man bruker kokte kikerter i stedenfor godt bløtlagte, ukokte.

Er det noen her som har gode eller dårlige falafelerfaringer? Hva bruker dere til eventuelt bindemiddel? Noen som vil dele sin velprøvde oppskrift, eller link til en god oppskrift som de som har lyst til å forsøke for første eller andre gang kan prøve?

Håper du har det bra.

8 kommentarer:

  1. Åh ja legg ut oppskrift, da hadde jeg blitt lykkelig. Jeg har prøvd noen ganger, og jeg syns ofte de faller litt fra hverandre.. Spiste en helt magisk falafel i San Francisco for noen dager siden, inni et pitabrød, dekket av myk hummus og verdens friskeste tomat og agurk i deilig yougurtdressingaktig. Aaaahh!

    SvarSlett
  2. Som jeg elsker hummus og falafel.
    Min mor bodde mange år i Libanon, så jeg har fått kikerten inn med morsmelken!

    SvarSlett
  3. Flott post, Elri! Vi lagde faktisk falafel i forrige uke, og da brukte vi mel som bindemiddel (forrige gang brukte vi egg, og da ble det smuldrepai). Det ble bra! Man må bare ikke bruke for mye. Og man vet ikke at man har brukt for mye før man har prøvd et par ganger. Så mitt tips er: Bruk mel, men ikke bruk for mye.

    SvarSlett
  4. Jeg har brukt denne oppskriften som jeg sverger til;)

    5 dl kikerter (=2 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker)
    1 gul løk, hakket
    3 fedd hvitløk, hakket
    1 krm spisskummen
    1 krm kardemomme
    1 lite krm chilipulver
    1 krm paprikapulver
    1 ts tørka koriander, ev. 1 liten neve frisk finhakket (persille funker også fint)
    1 ts salt
    litt pepper
    1 toppa ts bakepulver
    1 krm natron
    ca 5-8 ss kikertmel (også kalt grammel) (ev. bruk annet fint mel)


    1. Bløtlegg kikertene over natta. Skyll og kok de møre i rikelig med vann i ca 60 min (jeg bruker ikke salt i kokevannet). Skyll kikertene i kaldt vann. (Jeg har ikke prøvd, men det går sikkert fint å bruke kikerter på boks også)
    2. Ha kikertene i en stor bolle og mos de litt med en sleiv. Tilsett løk, hvitløk og krydderne, bakepulver og natron.
    3. Kjør deigen i en miksebolle til det er en fin og jevn blanding. Ha deigen tilbake i bollen og rør inn ca 5 ss av kikertmelet. La hvile i 30 min.
    4. Form små, runde boller (omtrent samme størrelse som en ping-pong-ball) og stek de i olje i en stekepanne. Flat de litt ned i panna.
    Viktig: prøvestek en bolle først og sjekk konsistensen, om den virker for løs, tilsett mer kikertmel.
    La de renne av seg på kjøkkenpapir.

    Anette:-)

    SvarSlett
  5. Hei dere alle! Gøy! Tusen takk for kommentering . Gode innspill :)



    Sigri - falafel i San Fransisco, kan det bli bedre? Frisk tomat og alt. Gleder meg til å høre mer om turen din etterhvert - både på bloggen og face to face, kusiner er til for å møtes, var det ikke sånn?

    TSGEG - kult! Kikerter glimret med sitt fravær i min barndom, kanskje med få unntak. Kikerter er gull!

    Gunnhild - Tusen takk! Denne gangen brukte vi ett egg (på masse kikerter) og litt mel, faktisk spelt. Og det gikk veldig bra. Jeg forsøker å komme på er hva vi brukte i februar en gang da vi lagde episke mengder falafel - for da synes jeg å huske at vi fant på noe riktig lurt. Jeg er veldig glad for at dere slapp frityrstekt smuldrefalafel, det blir rett og slett ikke det samme. Men mel altså - ikke for lite og ikke for mye.

    Tusen takk for din oppskrift Anette - bra å ha en trygg start for de som ønsker å forsøke for første gang, eller for de som tidligere har mislykkes. Så du bruker kokte kikerter, altså! Facinerende at det er så mange forskjellige måter å lage falafel på.

    Lenge leve falafeldronninger og falafelkonger!

    SvarSlett
  6. Oj, oj, oj. Dette skal kopieres!

    SvarSlett
  7. Fine, fine kikertene! Du tar så vakre bilder - jeg blir skikkelig inspirert! Nå fikk jeg ekstremt lyst til å lage falafel. Og søtpotethummus høres knallbra ut!

    SvarSlett