torsdag 7. juli 2011

Middag med utsikt, og oppskrift

















Skjønne folk, mat på bordet, utsikt over byen, markblomster i vase, orange duk, sol, behagelig temperatur, instrumenter og tid. Det vil jeg kalle luksus.

Enten glemte jeg å ta bilder av maten fordi jeg synes det ble litt flaut å fotografere den når jeg fikk så mye skryt for hvor fin den var og hvor godt den smakte, eller så var det bare fordi det rett og slett var så mange nydelige folk å se på, høre på, og fotografere litt... Uansett, her er oppskriften på det jeg serverte:

AUBERGINE- OG GRESSKARCURRY MED RØKT CHILI OG RISTEDE KRYDDER

Ingredienser til seks personer:

5 tomater
1 løk
2 kinesiske hvitløk
1 1/2 boks kokosmelk
2 ss kummin
2 ss korianderfrø
1 ss fennikelfrø
1 flaskegresskar
1 hel røkt chili (som sagt tidligere - jeg anbefaler virkelig å få tak i noen slike - for eksempel på Gutta på Haugen, eller Jacobs på Holtet dersom du er i Oslo)
3 auberginer
nøytral olje
1-2 ss gurkemeie
cashewnøtter, en liten kopp
salt
saften av 1 lime

*Begynn med auberginene. De skal skjæres i skiver (ca 1 cm), haes i en bolle, ha oppi noen klunker olje og vend til skivene har litt olje på seg. Legg utover et stekebrett med aluminiumsfolie og stek dem på ca. 180 grader til de er møre og gyldne. Det tar ca. 45 min - 1 time.

*Hakk tomat, løk og hvitløk. Varm litt olje i en wok og ha tomat, løk og hvitløk oppi. Surr til det har blitt litt mykt. Ha oppi kokosmelken.

*Rist kummin, korianderfrø, og fennikelfrø i en liten panne. Pass på så det ikke svies! De skal bli gyldne og lukte deilig, ikke brent. Mort frøene i en morter. Ha krydderne oppi kokossausen sammen med gurkemeie. Skjær den røkte chilien i ganske store biter, og ha bitene oppi woken. Rør, og la sausen småkoke.

*Skrell gresskaret og skjær det i biter - hvor store synes du de bør være? Små koker fortere enn store, men det som også går an er å skjære dem i litt forskjellige biter og la noen koke litt i stykker, og de andre være hele. Opp til deg og din selvdisiplin/ordenssans/rebellskhet. You rule! Ha gresskarbitene oppi sausen, og la det småkoke videre. Kanskje du må sette opp varmen litt, husk da å justere den tilbake når det begynner å boble. Ha oppi cashewnøttene nå dersom du liker at de blir myke. Det gjør jeg.

*Smak til curryen med salt. Når auberginene er ferdige, begynner nok gresskarbitene å bli myke. Da kan du ha aubergineskivene oppi sausen og la dem være med de siste ti minuttene. Det gjør forresten ingenting at denne retten står litt, for da får smakene satt seg. Det siste du gjør før du serverer er å blande saften av en lime inn i retten, forsiktig så ikke aubergineskivene og gresskarbitene går helt i stykker, og drysse over masse hakket, fersk koriander.

*Jeg serverte denne curryen med ris som var kokt med litt hvitløk, olje og grønne linser (2 kopper ris, 1/2 kopp grønne linser). Og en

SALAT MED LIMEMARINERT RØDLØK OG MYNTE

*Finsnitt 1/2 rødløk, og legg løken i en liten skål med saften av en lime, og 1 ts salt. Press ned løken, og fyll opp med vann slik at løken akkurat er dekket. Rør litt rundt av og til. Etter ca. en halv time (evt. mer eller mindre - løken blir mildere jo lengre den står) heller du av vannet, og tilsetter mer limesaft.

*Strimlet romanosalat og issalat, biter av paprika (gjerne i flere farger) og fersk ananas blandes sammen med rødløken og en liten håndfull finhakket mynte. Perfekt!

DESSERT

Etter en middag med så mange smaker er det absolutt på sin plass med en enkel og frisk dessert. Vi hadde masse melon og moreller. Jeg elsker frukt! Hadde jeg vært et dyr hadde jeg kanskje vært en gambisk fruktflaggermus.

Hva fyller dere, kjære, fine blogglesere, dagene med? Har dere noe på hjertet? Jeg håper dere har det bra, og takker for at dere kommer innom bloggen. Det er morsomt og inspirerende at jeg både har lesere som er under tjue, og andre som er over femti, som kommer fra øyer i Nord-Norge, Eritrea, kysten i Ecuador, som bor i Bergen, Stavanger, Oslo, helt ut mot havet, i andre land, i store byer eller små, småhusklynger, fine folk som jobber som brannmann, lege, sangpedagog, kunstnere, musikere, folk som lever av å skrive, som jobber i forlag, som jordmor, arbeidsledige, arbeidsnarkomane, friske, syke, utdannede, udannede, dannede, utadvendte og innadvente. Familie og venner som gir seg til kjenne, og andre, både kjentfolk og helt ukjente, som i stillhet stikker innom og får seg et smil, en tåre, en oppskrift, en blomst, eller noe helt annet, hemmelighetsfullt. Dere er så utrolig bra! Heia dere! 

4 kommentarer:

  1. dagene mine blir fylt med lite for tiden, har ikke møtt noen på en uke og sittet stusselig mye alene i leiligheten. men jeg fikk meg en sykkeltur i byen, og i morgen drar jeg på hyttetur!

    SvarSlett
  2. Jeg våkner altfor tidlig fordi det er lyst og varmt, men det gjør ikke så mye. I dag får jeg besøk av min kjære lillebror - kanskje han skal få curry?

    SvarSlett
  3. Det er veldig fint å være innom bloggen din, Elri! Nå for tiden fyller jeg dagene med jobb, og når arbeidsdagen er slutt, er jeg som regel ganske sliten. Så kveldene fyller jeg med rolige aktiviteter som å lage god middag og minipaier (med rabarbra fra museet der jeg jobber!), rydde og pusle i sakte tempo, se Mad Men og plukke visne blomster av betlehemsstjerna mi. Og vanne den. :)

    SvarSlett
  4. Tinekatrine - så heldig du er som skal på hyttetur! Det kan være mye motstand i å være alene og ikke gjøre så mye - og det kan føles uendelig ut - som om det ikke kommer til å skje noe noensinne - og så gjør det plutselig det, likevel.

    Gunnhild - jaaa! Lillebrødre liker sånt - særlig når det er røykt chili i, tror jeg... Du er tidlig oppe, jeg er skikkelig imponert. Det skjer sjelden for min del at jeg plutselig er oppe i den tiden, på frivillig basis - selv om det hadde vært kult, og jeg ofte tenker at jeg må forsøke å forskyve døgnrytmen. Morgener er jo så vakre. Men det er jo nettene også.

    Ine - tusen takk! Det er veldig koselig at du leser! Dine kvelder høres veldig avslappende ut, godt å ha tid til å gjøre ting i så sakte tempo at man får med seg hele seg. Kanskje det er sånn du føler det?

    SvarSlett